رفتن به محتوای اصلی
x

نورون هایی وجود دارند که سطح قند خون را ردیابی و تنظیم می کنند.

تحقیقات جدید نورون هایی را در مغز کشف کرده است که تغییرات در سطح قند موجود در جریان خون را شناسایی کرده و به آن پاسخ می دهند.این کشف ممکن است به پزشکان کمک کند تا با هدف قرار دادن نورون های مغز، سطح قند خون بیماران دیابتی را کاهش دهند.

به گفته محققان، درک نحوه عملکرد این سیستم تشخیص قند خون و نحوه عملکرد این مدارهای عصبی، به محققان و پزشکان بینش بیشتری در مورد چگونگی تنظیم قند خون توسط مغز و شاید چگونگی هدف درمانی آنها برای درمان بیماری های متابولیک مانند دیابت و چاقی بدهد.

دکتر مایکل شوارتز، متخصص غدد در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و یکی از مدیران مؤسسه دیابت پزشکی UW می گوید: ما مدت هاست می دانیم که بسیاری از نورون ها می توانند قند را به صورت موضعی در مغز تشخیص دهند. با این حال، آنچه جدید است، شواهدی است که نشان می‌دهد زیرمجموعه‌ای از نورون‌های واقع در هیپوتالاموس می‌توانند قند موجود در جریان خون را حس کنند و به آن پاسخ دهند، مشابه سلول‌های پانکراس که انسولین ترشح می‌کنند.

در این مطالعه، محققان توانستند هم سطح قند خون و هم فعالیت نورون‌ها را در هیپوتالاموس موش‌های هوشیار در زمان واقعی کنترل کنند. آنها دریافتند که وقتی سطح قند خون افزایش می یابد، فعالیت این زیر مجموعه از نورون ها به سرعت کاهش می یابد. محققان حدس می زنند که این نورون ها تغییرات قند خون منتقل شده توسط نورون های حسی که عروق را تامین می کنند (به جای سطح قند در مغز که بسیار کندتر تغییر می کند) را تشخیص می دهند و به آن پاسخ می دهند. سپس این اطلاعات حسی به یک یا چند مدار عصبی منتقل می شود که سطح قند خون را در ارتباط با پانکراس کنترل می کند که انسولین را برای بدن تولید می کند.

شوارتز گفت: از نظر بالینی، این مهم است زیرا هنگام درمان بیماران مبتلا به دیابت، پزشکان اغلب متوجه می شوند که سیستم بیماران به طور فعال سطح قند خون را بالا نگه می دارد، احتمالاً به این دلیل که مغز فکر می کند سطح قند خون باید این مقدار باشد.

 به عنوان مثال، اگر قند خون نرمال 100 باشد، ممکن است یک بیمار دیابتی قند خون بالای 300 داشته باشد. "اگر روزها یا هفته ها در آن سطح بالا باشد، و اگر ناگهان آن را به 100 برسانید، مغز فکر می کند که خیلی پایین است و دوباره سعی می کند سطح قند خون را افزایش دهد."

این شواهد نشان می دهد که دیابت با اختلال در توانایی مغز برای درک سطح قند خون مرتبط است و در آینده، معکوس کردن این نوع نقص حسی ممکن است به مغز اجازه دهد تا قند خون را به روش مناسب تری کنترل کند.

منبع:

  1. Jennifer D. Deem, David Tingley, Anne-Mette Bjerregaard, Anna Secher, Owen Chan, Chukwuemeka Uzo, Nicole E. Richardson, Elizabeth Giering, Tammy Doan, Bao A Phan, Brandon Wu, Jarrad M. Scarlett, Gregory J. Morton, Michael W. Schwartz. Identification of Hypothalamic Glucoregulatory Neurons That Sense and Respond to Changes in GlycemiaDiabetes, 2023; DOI: 10.2337/db23-0139