رفتن به محتوای اصلی
x

مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر دیابت نوع 2 مرتبط است.

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شد، افرادی که فقط دو وعده در هفته گوشت قرمز مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که وعده‌های کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و این خطر با مصرف بیشتر افزایش می‌یابد. آنها همچنین دریافتند که جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئینی گیاهی سالم، مانند آجیل و حبوبات، یا مقادیر متوسطی از غذاهای لبنی، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

یکی از محققین این مطالعه گفت: یافته‌های ما قویاً از دستورالعمل‌های رژیمی حمایت می‌کند که توصیه می‌کنند مصرف گوشت قرمز را محدود کنید، و این در مورد گوشت قرمز فرآوری‌شده و فرآوری نشده صدق می‌کند.

در حالی که مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را پیدا کرده است، این مطالعه که تعداد زیادی از موارد دیابت نوع 2 را در میان شرکت‌کنندگانی که برای مدت طولانی دنبال می‌شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، سطح اطمینان بیشتری در مورد این ارتباط به وجود می اورد.

نرخ دیابت نوع 2 به سرعت در ایالات متحده و در سراسر جهان در حال افزایش است. این نگران کننده است نه تنها به این دلیل که این بیماری یک بیماری جدی است، بلکه یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی و کلیوی، سرطان و زوال عقل است.

برای این مطالعه، محققان داده‌های سلامتی 216695 شرکت‌کننده را تجزیه و تحلیل کردند. رژیم غذایی با پرسشنامه غذا هر دو تا چهار سال یکبار تا 36 سال ارزیابی شد. در این مدت بیش از 22000 شرکت کننده به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

محققان دریافتند که مصرف گوشت قرمز، از جمله گوشت قرمز فرآوری شده و فرآوری نشده، به شدت با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. شرکت کنندگانی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 62 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با 46 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری نشده با 24 درصد خطر بیشتر مرتبط بود.

محققان همچنین اثرات بالقوه جایگزینی یک وعده گوشت قرمز در روز با منبع پروتئین دیگری را تخمین زدند. آنها دریافتند که جایگزینی یک وعده آجیل و حبوبات با 30 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و جایگزینی یک وعده لبنیات با 22 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه، نویسنده ارشد این مقاله گفت: با توجه به یافته‌های ما و کارهای قبلی دیگران، محدودیت حدود یک وعده گوشت قرمز در هفته برای افرادی که مایل به بهبود سلامت و تندرستی خود هستند منطقی است.

به گفته محققان، علاوه بر فواید سلامتی، جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئین گیاهی سالم به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی کمک می کند و مزایای زیست محیطی دیگری نیز به همراه دارد.

 

منبع:

  1. Xiao Gu, Jean-Philippe Drouin-Chartier, Frank M. Sacks, Frank B. Hu, Bernard Rosner, Walter C. Willett. Red meat intake and risk of type 2 diabetes in a prospective cohort study of United States females and malesThe American Journal of Clinical Nutrition, 2023; DOI: 10.1016/j.ajcnut.2023.08.021