رفتن به محتوای اصلی
x

آیا رژیم غذایی می تواند سن بیولوژیکی شما را تغییر دهد؟

مطالعه ای که در JAMA Network Open منتشر شد، تأثیر رژیم های غذایی، به ویژه مصرف قند، بر سن اپی ژنتیک زنان سیاه و سفید پوست در میانسالی را ارزیابی کرد. نشانگرهای ساعت اپی ژنتیک، بر اساس متیلاسیون DNA، به دقت استعداد فرد را در برابر خطر بیماری مزمن مرتبط با سن پیش‌بینی می‌کنند. نشانگر GrimAge، ابزاری محبوب برای ارزیابی سلامت کلی و خطر بیماری، به نسخه 2.0 به روز شده و در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که رژیم‌های غذایی سالم با درجات بیان aMED، AHEI و ENI بالا با سن‌های اپی ژنتیکی جوان‌تر مرتبط هستند، در حالی که مصرف قند بالا با افزایش سن اپی ژنتیک مرتبط است. این یافته‌ها تأثیر عمیق رفتارهای غذایی بر پیری اپی ژنتیک و استعداد ابتلا به بیماری‌های مزمن را نشان می‌دهد.

گروهی متشکل از 342 زن میانسال، با میانگین سنی 39.2 سال، با کیفیت رژیم غذایی کم تا متوسط ​​و میانگین مصرف قند 61.5 گرم همراه بود. رژیم غذایی سالم با کاهش سن اپی ژنتیک در واحد درجه بیان ژنهای نام برده همراه بود، در حالی که هر گرم افزایش در مصرف روزانه قند با تسریع پیری مرتبط بود.

مطالعه حاضر اولین مطالعه ای بود که ارتباط بین سن اپی ژنتیک و دریافت رژیم غذایی را در زنان غیرسفید پوست ارزیابی کرد (سیاه پوستان، 171 = n)، اولین مطالعه ای بود که از ساعت GrimAge2 استفاده کرد و اولین مطالعه ای بود که نقش قند را در پیری اپی ژنتیک ارزیابی کرد. علاوه بر این، یک ارزیابی رژیم غذایی جدید، شاخص ENI را معرفی می کند.

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سالم‌تر (درجات بیان aMED، AHEI، یا ENI بالا) با کاهش پیری اپی ژنتیک مرتبط است، در حالی که مصرف زیاد قند متیلاسیون DNA را تسریع می‌کند. این یافته‌ها روی هم، تأثیرات عمیق انتخاب‌های رژیم غذایی برمتیلاسیون DNA و به نوبه خود، خطر بیماری‌های مزمن را برجسته می‌کنند.